


tisdag 4 april 2023
Nordiska Kammarorkestern och Norrbotten Big Band öppnar nya dörrar
Miho Hazama är den New York-baserade kompositören med rötter i klassisk musik som just nu är en av den internationella jazzscenens starkast lysande stjärnor. Snart leder hon ett unikt samarbete mellan Nordiska Kammarorkestern och Norrbotten Big Band. Genom att skapa symfonisk jazz vill hon överraska publiken och skapa musik bortom genrer.
Samarbetet mellan Nordiska Kammarorkestern och Norrbotten Big Band blir första gången orkestrarna möts – och första gången kompositören, arrangören och dirigenten Miho Hazama möter dem. Ambitionen är att skapa symfonisk jazz, och i programmet arrangerar hon musik både av legendariska musikskapare som Duke Ellington, Charles Mingus och Herbie Hancock och mer moderna kompositörer. Dessutom komponerar hon ett helt nytt, eget verk.
Sedan 2019 är Miho Hazama konstnärlig ledare för Danska Radions Big Band och permanent gästdirigent för Metropole Orkest – en nederländsk hybridorkester som kombinerar jazz, storband och symfoniorkester. Hon har komponerat för bland andra Tokyo Philharmonic Orchestra, Ashley Bouder Project Ballet Company och Yamaha Symphonic Band. I rollen som bandledare såväl som kompositör är en viktig drivkraft att hitta beröringspunkter mellan gammalt och nytt och skapa möjligheter för nya uttryck.
– Mixen mellan känt och okänt är ett spännande sätt både att skapa nya röster, som i samarbetet mellan mellan Nordiska Kammarorkestern och Norrbotten Big Band, och ge publiken chans att bli överraskad. Tillsammans kan vi bygga broar mellan klassiskt och jazz, men också skapa ett eget, alldeles nytt, musikaliskt språk.
Vad betyder det för projektet att du har en bakgrund inom klassisk musik?
– När jag komponerar är det ljudet av symfoniorkestern jag har i huvudet. Under hela min uppväxt lyssnade jag på Ravel, Stravinskij, Prokofjev, Rachmaninov. Det är själva grundljudet i min hjärna. Att skriva för den här instrumenteringen, med både symfoniorkester och storband, är verkligen en stor glädje. Jag ser otroligt mycket fram emot det.
Vad hoppas du att publiken ska bära med sig av musiken?
– Min förhoppning är att publiken kort och gott ska njuta. Jag hoppas också att vi kan öppna nya dörrar, där musiken får vara bara musik, och inte behöver klassificeras i genrer.